מעופפים במטבח? כך תפטרו מהם

מאת: חגית נברו, מנכ"ל אחסנה ירוקה

נתקלתם במעופפים במטבח שלא עוזבים אתכם? סביר להניח שמדובר בעשים, פרפרים לא אטרקטיביים ממשפחת העשנורים. העשנורים ברובם הינם עשי מזון כפי שמכונים בפי העם. יש לציין כי עש המזון אינו מין הקיים בספרות. עש המזון הינו למעשה כינויי לקבוצת עשים ממשפחת העשנורים הניזונים ממזון מאוחסן.

מה הוא מזון מאוחסן?

מזון מאוחסן כולל את המוצרים הקיימים אצלנו במזווה ועליו נמנים כל מוצרי המזון היבשים המאוחסנים; דגניים, קטניות, קמחים למיניהם, פירות יבשים ואגוזים למיניהם. בד"כ אנו נוטים לפתוח אריזת מזון מסוימת, לא להשתמש בכולה, ולהשאירה בארון. לעיתים אנו שוכחים שכבר קיימת אריזה פתוחה, ופותחים עוד אחת וכך האריזה הישנה נשכחת לה. עד מתי? עד אשר יופיעו המעופפים במטבח. כאשר נראה מעופפים מטרידים במטבח זה כבר יעיד כי התבססה לה אוכלוסייה של מין מסוים מעשי המזון הללו אשר, דרך אגב, מכונים נכונה עשי מחסן משום שהם חיים, מתפתחים ומתרבים בתוך מוצרי המזון במחסני מזון. בארץ, הנפוצים שביניהם נקראים עש הקמח ההודי ועש המחסן הטרופי.

מי הם המעופפים במטבח?

עשי המחסן בעלי מחזור חיים קצר יחסית ובתום כחודש ימים תהפוך הביצה שהוטלה לבוגר. המעופפים במטבח שאנו נתקלים בהם הם למעשה השלב הבוגר של עשי המחסן. המעופפים עצמם אינם המזיקים כי אם רק מטרידים אותנו אך להם חשיבות רבה בהעמדת צאצאי הדור הבא. עשי המחסן חיים בתנאים מיטביים כשבוע ימים בהם הזכר נמשך אל ריח.

הנקבה ומפרה אותה. אז הנקבה תטיל בייצים בקרבת המזון המאוחסן, גם אם האריזה סגורה. נקבת העש מסוגלת להטיל 200-300 ביצים כתלות במין, זמינות המזון ותנאי הטמפרטורה והלחות. אך אל דאגה, לזחל שיבקע מהביצה כושר כרסום אדיר. הזחל מסוגל לחדור אריזות פלסטיק עד לעובי של כאחד מ"מ!

מחזור חייהם של עשי המחסן מתחיל כאמור, מהביצה למספר דרגות זחל (מגודל 1 מ"מ ועד לגודל של כ 16 מ"מ). הזחל מתגלם לגולם בתוך פקעת קוריי משי ונח לו במקום נסתר אשר בבוא העת יהפוך לבוגר המעופף במטבח- הפרפר.

בוגר עש הקמח ההודי
בוגר עש הקמח ההודי

הנזק של המעופפים במטבח

כאמור, שלב הזחל הוא הוא הגורם לנזק במזון המאוחסן הן במחסני מזון והן אצלנו במטבח. זה הוא למעשה השלב היחידי בכל הפרפראיים, עליהם נמנים גם עשי המחסן, אשר ניזונים. אחד המאפיינים הראשוניים לזיהוי נגיעות בעשי מחסן הינו קורים. הזחלים טווים קוריי משי, בדומה לתולעי המשי אותם אנו מכירים כילדים. עוד ניתן לזהות, את ההפרשות הגרגיריות של עשי המחסן בתוך המזון המאוחסן. ובאשר לבוגרים- המעופפים במטבח, בארץ נמצא בדרך כלל את עש הקמח ההודי אשר ניתן לזהותו בנקל. כאשר נח לו ע"ג משטח, נראות הכנפיים בצבע אפור כהה כלפי הראש וחציין התחתון בצבע חום. זאת, לעומת עש המחסן הטרופי אשר כולו אפור ומעט גדול יותר (כ-14 מ"מ אורך לעומת כ-10 מ"מ אורך. INDIAN

זחל עש הקמח ההודי על שוקולד
זחל עש הקמח ההודי על שוקולד
  זחל עש הקמח ההודי, ניתן לראות את הצואה בחלק התחתון בבוטן ואת הקורים שהזחל טווה.
זחל עש הקמח ההודי, ניתן לראות את הצואה בחלק  התחתון בבוטן ואת הקורים שהזחל טווה.

 

 

 

 

 

 

 

 

כיצד ניתן להתפטר מהמעופפים במטבח?

באפן עקרוני, הפתרון הנכון והרצוי לעשי מחסן הינו טיפול באמצעות החדרת גז לחלל המטופל, איוד.  אך מכיוון שלא ניתן לבצע איוד בתוך בתים ומכיוון שמדובר בכמויות קטנות, שלא כמו במחסני מזון, אין צורך באיוד. הפתרון לנגיעות המוצרים המאוחסנים אצלנו במטבח הבייתי או במשרד נעוץ בניקיון ואופן האחסון.

מניעה

רצויי לאחסן את מוצרי המזון היבשים בתוך צנצנות זכוכית או פלסטיק עבה (>0.5 מ"מ עובי) ואטום. דוגמת הקופסאות המשווקות ע"י חברת Lock & Lock. לחליפין, ניתן לשמור את כל המזון המאוחסן במקפיא, כמובן אם יש לכם מספיק מקום במקפיא.

שמירת מזון מאוחסן בצנצנות אטומות או קופסאות פלסטיק עבה אטומות תמנע יכולת חדירה של הזחלים אל תוך המוצר. שמירת המזון במקפיא תמנע את התפתחות עשי המחסן כיוון שיצורים אלה הינם יצורים תלויי טמפרטורה. ובטמפרטורה הנמוכה מ-13 מעלות צלזיוס, אנו מבטיחים כי לא יתפתחו ולא יקיימו דורות המשך.

טיפול בייתי

בכדי להיפטר מהמעופפים במטבח יש לנקות באפן יסודי את ארונות ומגירות האחסון. יש לרוקנם, לעבור עם מטלית לחה, רצוי עם מעט אקונומיקה, על כל חלקי הארונות, המדפים והמגירות. לרבות מסילות המגירות. נקבת העש נוהגת להטיל את הביצים במקומות אלו.

במקביל, יש לחפש אחר מקור הנגיעות ולסלקו. במידה ומקור הנגיעות לא אותר רצוי להקפיא למשך 24 שעות את כל המוצרים. תהליך ההקפאה יקטול את המזיקים הללו לרבות הביצים למקרה שנוכחות.

עם תום שלב הניקיון קיימת האפשרות להציב מלכודות פרומון לניטור עשי המחסן. אלו יעזרו לזהות באם יש נגיעות וידבקו אל מלכודת הפרומון. מלכודות אלו מבוססות על ריח הנקבה המופרש ממנה על מנת למשוך את הזכר והן תלכודנה רק זכרים. זכרו- מלכות אלו נועדו לניטור- ולא לטיפול.

כאשר ישנם מעופפים במטבח הבייתי או במשרד, אין צורך להזמין מדביר ולרסס. פעולה זו לא תפתור את הבעיה אלא להיפך, רק נחשוף עצמנו ואת הסביבה לרעלים שלא לצורך. כעת, לאחר שהבנו את תנאי המחיה הרצויים עבור עשי המחסן ואת הביולוגיה של החרק, אנו יודעים כיצד לטפל בשיטות ידידותיות מבלי להשתמש בחומרי רעל מיותרים.

מעוניינים לדעת עוד?

הישארו מעודכנים עם המומחים של אחסנה ירוקה

ליקטוס

ליקטוס/אבקנית מאת: חגית נברו, דוקטורנטית להדברה בגז-אחסנה ירוקה בע"מ.   – Lyctus brunneus Steph אבקנית. האבקנית הינה חיפושית ממשפחת  Lyctidae הנפוצה בכל העולם. בארץ קיימים

להמשך קריאה »